Museokäynti 1.7.2015 Ateneumissa.
Tarujen kansat
Näyttelyn
teema kiinnosti minua heti kun kuulin siitä ensimmäisen kerran. Luonnon myyttisyys ja
salaperäisyys on kiehtonut
aina, johtuen varmasti osaltaan siitä
että kasvoin luonnon
ympäröimänä. Saduista ja fantasiasta pidän
myös,
toki näyttely
käsitteli
muitakin teemoja. Helsingin Sanomien arvostelun näyttelystä satuin lukemaan ennen vierailua eikä se näin jälkikäteen pohdittuna ollut ihan
viisasta. Arvostelu oli positiivinen kaikilta osin mutta kritiikkinä esitettiin teosten esillepano;
myytillisyyttä olisi
Helsingin sanomien mukaan voitu korostaa arkkitehtuurisilla ratkaisuilla enemmän eikä pelkästään ripustaa teoksia seiniin. Tästä
olen näin jälkikäteen samaa mieltä.
HS 28.6.2015
Näyttelyssä oli kuvaaminen muuten kielletty
mutta lasten " osastolla" sai ottaa kuvia ja se olikin tilana
kiehtova näin
aikuisellekin. Ihan kuitenkaan se ei mielestäni
yltänyt Lars Karlssonin näyttelyn
tasolle, jossa koko perheelle suunnattu tila oli kerrassaan hurmaava.
Tämä teos hurmasi. Luulen sen
johtuvan siitä unenomaisuus ja lapsuuden ajan fantasiamaailma on vahvasti läsnä.
Sitä ei tulisi kenenkään aikuisen koskaan kadottaa. Kuka lopulta sanoo mikä on totta ja mikä ei. Pitää kysyä
itseltään; miksi
ei?
Kuvaa katsella tulee myös rauhallinen ja seesteinen olo. Tällaistakin taidetta tarvitaan. Tai ainakin minä tarvitsen. Elämä on usein monimutkainen, vaikeasti ymmärrettävä, täynnä vivahteita ja harmaan sävyjä, mustavalkoista, yksinkertaista, elämä harvoin on. Tämä teos tuo vastapainoa kaikelle sille. Se on tyyni, selkeä, positiivinen, rauhallinen, kaunis. Kuin ihana uni.
Teos on tehty luultavammin öljyväreillä.
Linjat ovat pehmeitä ja
tavallaan sumeitakin. Se on kuitenkin selvästi
esittävä.
Mikä minulle taiteessa on tärkeää.
Taiteen tulee puhutella, herättää tunteita ja provosoidakin. Minulle taiteessa on tärkeää tuntea taiteilijasta jotakin jos mahdollista, ovathan teokset aina kuitenkin jollakin tapaa hyvin henkilökohtaisia ja ihanan subjektiivista. Se kiehtoo taiteessa myös. Ei ole oikeaa ja väärää, on vain yhden ihmisen, taiteilijan, tulkinta ja näkemys. Kuin pieni kertomus hänestä itsestään. Olen 100% humanisti ja myös taidetta tarkastelen tekijän kautta, muuten teokset eivät oikein avaudu minulle syvemmin. Ehkä oikeammin olisi sanottu, että tarvitsen taitelijan oman tarinan ymmärtääkseni taidetta, ehkä oma taiteen tulkintani on aika yksinkertaistakin johtuen tästä.
Toki monet teokset itsessään ovat jo visuaalisesti hyvin vaikuttavia ja joskus onkin hauska aloittaa niin päin ettei tiedä taiteilijasta eikä teoksesta juuri mitään, ei edes teoksen nimeä. Hauska sitten jälkeenpäin katsoa onko oma tulkinta yhtään linjassa taiteilijan ajatuksen kanssa. Usein hämmästyy kuinka eri tavoin asioita voi tulkita. Tämähän pätee elämään muutenkin.
Harmikseni en ole koskaan oikein täysin ymmärtänyt kukka ja hedelmä asetelmatyyppisiä maalauksia. Kai pitäisi itsekin olla edes harrastelijamaalari jotta osaisi arvostaa hienoja varjoja ja upeita siveltimen kaaria.
Tunteiden herättäminen ja "kertomus" töiden taustalla ovat olennaisia sinulle monen muun asian lisäksi. Varmaan ei ole yhtä ja ainoaa tapaa taiteen tarkasteluun; jos olet kiinnostunut enemmän katsomaan taidetta ilman ennakoivia taustatietoja tai opastusta niin suosittelen tutustumista suht`uuteen VTS -visual thinking strategy- menetelmään. Se lähtee liikkeelle katsojan omista tulkinnoista ja opettajan /oppaan aktiivisesta mutta perinteisestä poikkeavasta roolista. Kaiken kaikkiaan tämän museokäynnin ja muidenkin kurssin tehtävien kautta toivon sinun saaneen varmuutta opettaa kuvataidetta koulussa. t. Antti L.
VastaaPoista