Olen aina pitänyt kuvataiteesta ja piirtämisestä. Pidin myös tarinoiden kirjoittamisesta ja
kuvitin usein kirjoittamani tarinat.
Lapsuudenkotini on metsän keskellä järven rannalla ja luontoon liittyviä
kuvia äidin arkistoista löytyikin aika paljon.
Muistan että leikin usein taiteilijaa, vein vesivärit ulos ja
maalasin mielestäni todella upeita teoksia äidin ja isän riemuksi paperi
toisensa jälkeen. Myöhemmin huomasin
etten erityisen lahjakas ollutkaan, mutta se ei vähentänyt piirtämisintoani .
Kuvataide on ollut minulle aina osa-alue, jossa en ole kokenut mitään
suorittamisenpaineita, eikä toisaalta minulla ole ollut mitään suurta tunteen
paloa tulla siinnä paljon paremmaksikaan. Mutta tärkeää ja mukavaa se on aina
ollut.
Koulussa tehtyjä välitunti-piirroksia
Äidin historian kirja.
Huumorini on ollut lapsesta asti aikaa terävää, tässä osa äidille tekemästäni syntymäpäivä lahjasta.
Kuvassa äiti saa hermoromahduksen pikkusiskoni kanssa, joka oli nukkui aina pommiin.
Puut, metsä, metsän eläimet, hyönteiset, keijut, järven
asukkaat, merenneidot ( olin vakuuttunut että he viihtyvät myös järvissä),
pilvet, sade, myrskyt ja syksyn lehtikasat näkyivät piirustuksissani. Käytin
myös paljon luonnonmateriaaleja, kun tein kollaasityyppisiä teoksia, liimasin
heinistä punottuja nauhoja piirustuksiin, kuivasin lehtiä ja kaikkea mitä nyt
kuivata saattoi ja sommittelin niistä paperille abstrakteja teoksia.
Kivien kanssa puuhailin myös ( olin ainoa lapsi ja lähin
leikkikaveri oli 2 kilometrin päässä, joten luonto oli minun kaveri tavallaan,
toki äiti ja isä viihdyttivät minua niin paljon kuin nyt vanhemmat vain
jaksavat). Keräilin niitä, maalasin, tein erilaisia taiteellisia kivikasoja
esimerkiksi muurahaisille ja kutsuin heidät sitten taidenäyttelyyn.
Lapsuuteni maisemaa
Koulussa töissäni luontoteema oli vahvasti esillä myös. Myös
vahvoja värejä olen käyttänyt aina, värit ovat tärkeitä minulle, en ollut
tyytyväinen työhöni jos esimerkiksi punaisen sävy ei ollut juuri sellainen kuin
olin ajatellut.
Piirsin myös paljon hevosia, kissoja, koiria ja pupuja. Minun
silloisia suosikkejani. Olin innokas heppatyttö ja voikin yleisesti todeta että
minulle silloin tärkeät asiat näkyivät töissäni.
Rakensimme myös paljon majoja, sekä koulussa että sen
ulkopuolella. Niiden pohjapiirustuksia ja sisustussuunnitelmia teimme paljon
myös kavereiden kanssa.
Yläasteellakin valitsin mielellään aiheeksi jonkin luontoon
liittyvän. Muistan että 9.luokalla kiinnostuin yksityiskohtaisista tussitöistä ja abstraktien kuvien piirtämisestä ja symboliikasta. mallista piirtämisestä en pitänyt, enkä oikein pidä vieläkään. Yläasteella kuvataiteen opettajamme oli taitava ja hän sai minut vähän oppimaan mittasuhteiden käyttöä ja tarkkaa piirtämistä.
Kuvataide ilmaisu liittyy mielestäni tunteisiin,
itsetuntoon ja itsetuntemukseen aika olennaisesti.
Luovuus ja rohkeus ilmaista itseään ja oman ilmaisun
löytyminen vie aikaa.
Olen koulutukseltani lastentarhanopettaja ja
kuvataiteen parissa olen viettänyt aikaa esiopetusikäisten kanssa. Koetan
parhaani mukaan kannustaa ja rohkaista heitä tuottamaan rohkeasti ja
monipuolisesti kuvataiteeseen liittyviä töitä.
Luonto on selvästi ollut sinulle tärkeä lapsuudessa, tämä näkyy myös kahdessa puuta esittävässä piirroksessa joissa on voimakas kokemismaailma - korostaa joko koivun runkoa tai vihreää havua. Majojen rakentaminen on perinteisesti ollut maaseudun ja vähän kaupunkienkin lasten tärkeä yhdessä tehty itseilmaisumuoto. Kivet ovat myös hieno elementti. Koulussa tehty kuvasuurennus on melko tyypillinen kuvistehtävä jossa tulos on varma mutta tunne- tai kokemuspuoli ei niin vahva. tunnepuolta voi tosin kehittää muutenkin, kuten mainitset.
VastaaPoista